Bland skyskrapor och svenskättlingar

 
Man kan tro att jag har varit ända i Amerika, så längesedan det var som det kom ett inlägg på Värnamobloggen. Och det är just vad jag har. Under ett par veckor har jag bytt Värnamo mot höghusen i New York.
 
Det var precis som på film och i tv-serier. Skyskrapor, gula taxibilar och folk överallt. Men även promenader vid stranden i Williamsburg och i Central Park.
 
Nästan lika bra som stigen runt Prostsjön och Apladalen.
 
 
Vyn över södra Manhattan idag skiljer sig markant från den som våra småländska emigranter såg när de landsteg på Ellis Island. Det undgick inte att skänka dem en tanke, hur de kände det när de landsteg i Amerika efter tre månader till sjöss.
 
Det är mycket möjligt att några av de kaffemuggbärande New York-borna är ättlingar till stenbrytande smålänningar som gav upp fattigdomen och sökte lyckan i det stora landet i väster.
 
Med solsken, blå himmel och över 20 graders värme under min vistelse där, blev det två dagar efter hemkomst storm, stängda flygplatser och översvämningar i staden. Riktigt turligt att resan inte förlades till en vecka senare.
 
Det känns lite lättare nu att möta hösten och vintern i Värnamo.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0