Lunch i Värnamo



Att gå ut och äta lunch i Värnamo kan kosta upp till 80 kr. Då ingår för det mesta salladsbuffé, dricka, bröd och kaffe. Ska man hävda sig som lunchrestaurang måste man servera bra husmanskost till vettigt pris. 80 kr är i mesta laget, men någon gång då och då är det ok för mig att betala det. För att variera den medhavda matsäcken - som ofta består av gårdagens matrester värmda i micron - åker mina jobbarkompisar och jag ibland ut på stan för att äta. Det finns ett ganska stort utbud av serveringar i stan. Allt ifrån "korvkiosk med bord under tak" till "representationslunch med kostym och slips".

I dag var vi på Barollo - den restaurangen som ligger i hörnet vid Kyrktorget. Ett ställe med anor - länge fanns här kinarestaurangen Fu Rong och riktigt långt tillbaka i tiden hette stället Per & Kersti. Dagens inriktning är italienskt - man har en italieninspirerad meny samt pizza. Tyvärr kan man inte läsa lunchmenyn på deras hemsida. I dag kunde man välja mellan fjärilskotlett och pasta med sås för 79 kr. Alternativet pizza fanns också, dock med det förbehållet att dricka inte ingick. Således kostade min lunch 97 kr. Jag var riktigt sugen på pizza och valde en sort med tomatsås, mozzarellaost, parmaskinka, ruccolasallad och kronärtskockshjärta.

Före lunchrätten blev vi serverade varsitt fat med salladskål, rödlök och tomat. Ingen salladsbuffé, alltså, men helt ok. Vi var två som valde pizzan och den tredje tog pastarätten. Han var helt nöjd med sitt val, men vi med pizzorna fick stödäta frukt hela eftermiddagen. Jag gillar tunn botten på pizza, men det ska vara en fyllning som mättar. Den här hade bara en skymt av tomatsås, mozzarellan var en halv näve och att man kunde skiva parmaskinka så tunnt hade jag ingen aning om. Det tog sin stund att äta i alla fall, tack vare att bottnen var så seg att det inte gick att skära. Eller så var det slöa knivar. Eftersmaken var  "vatten och bröd".

Ett par kvällar har jag ätit där från menyn, och det var både gott och prisvärt.

Kommentarer
Postat av: Stefan B

Exakt samma uppfattning som jag fick efter ett besök för ett par månader sedan. Synd, det kunde ha varit så bra! Som omväxling till de inte speciellt genuint italienska pizzorna man hittar annars i staden.

2009-03-19 @ 16:28:09
Postat av: Bloggarberta

Stefan B: Vi fortsätter med recensionerna av lunchställen. Kom gärna med tips på vart vi ska!

2009-03-19 @ 23:09:28
Postat av: Lilla syster

Men du fick i alla fall beställa. Annat var det i somras...

2009-03-20 @ 18:34:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0