Musik i Åminne

På Masugnens dag i Åminne kunde man inte bara titta in i museet. Det var aktiviteter hela dagen. Jag koncentrerade mig på musiken. Först spelade en grupp som för dagen hette Brukssvänget, sju unga musiker med förankring i bygden och olika högre musikstudieinstitut.



Soul, jazz, funk spelade de med Evelina Nilsson som sångerska och frontfigur. Med den rösten och utstrålningen kommer hon att gå långt, liksom de andra i bandet som spelade med skicklighet och glädje. Inte illa att kunna sitta i en lada i Åminne och gratis få höra musik av den klassen!

En grupp som jag varit nyfiken på är Värnamo Visgrupp, sedan jag såg att de skulle uppträda en gång i våras med visor av Elisabeth Hermodsson. Tyvärr missade jag det framförandet, men nu när de också var med på Masugnens dag sjöng de några av hennes Disa Nilsson-visor, förutom Cornelis Wreesvijk, Mikael Wiehe bl a. Där blev jag också positivt överraskad - särskilt av en av medlemmarna som hade en härlig sångröst.






Kommentarer
Postat av: joke

Ja, vad härligt det var med all den här life-musiken

och gratis! Vi kanske ses i e.m. hos Jönköpings Synfonietta?

2008-09-07 @ 13:20:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0