Värnamobadet

 
 
Man kollar väderappen redan i början veckan. Ska det bli väder på söndag - badväder? Sista helgen som Värnamobadet är öppet för säsongen och jag ser fram emot årets sista utomhusbad. Något att bära med sig under åtta månader av höstrusk och vinterkyla.
 
25-gradigt rent vatten, omklädningsrum med dusch (och låsbara skåp), ingen sand att få med sig hem utan gräs och tegel kring bassängen. Och som grädde på moset - bastun. Är det väder så kan det också sitta fint med kaffe och glass från kiosken, det intas gärna på en stol - man slipper krångla sig ned på marken.
 
I år har jag inte badat där så mycket som en del andra år, men slutet av säsongen har varit ljuvlig med gott om plats i bassängen när man ju inte vill trängas. Det gör inget om luften är sval och det regnar - badet är ljuvligt och bastun värmer upp en inför cykelturen hem igen.
 
 
 
Men det krävs lite förberedelser när det är september, 13 grader och småruggigt väder. För säkerhets skull kollar jag Facebook-sidan för att försäkra mig om att jag inte har fattat fel utan det är öppet den här sista helgen, och jodå.
 
 
 
 
En halv dags egenövertalning med väderkoll och hurra! - det ska bli en stunds uppehåll i regnandet framåt eftermiddagen! Packa väskan, klä sig väl, cykla två kilometer med tre uppförsbackar och äntligen uppe på slät mark och Värnamobadet i sikte! Och sen besvikelsen när jag kommer till entrén:
 
 
 
 
 
Tanken snuddar ett ögonblick vid bultsax, såg och klättring när jag ser att poolen inte är övertäckt och ångan stiger från det varma vattnet.
 
 
 
 
 
Men det är bara att svälja besvikelsen och irritationen och cykla hem igen och tänka på nästa sommar.
 
 
 Representant från Värnamo Simsällskap säger att på deras hemsida finns uppgift om att sista öppetdagen var i går. Jag är tacksam för att föreningen gör det möjligt för Värnamobadet att finnas kvar. Men man kanske ska ha samma information på alla sociala medier?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0