Cykla i Värnamo



Det finns säkert en god tanke. Någon har tyckt att det är så här det ska se ut och fungera på övergångsställena i Värnamo. Om jag har förstått det rätt, så finns det en mening att anpassa övergångsställena för människor med olika handikapp. Det är väldigt bra. Att staden är lättframkomlig för alla är viktigt och säkerheten ska stå i centrum.

Men det fungerar inte så bra för cyklister. Att köra på en hög stenkant med framhjulet är varken bra för cykeln eller balansen. Här ser det ju fint ut, men det är inte alltid så lätt att pricka just den där smala öppningen utan stenkant. Ofta möter man en annan cyklist eller några fotgängare och det är frågan i bråkdelen av en sekund om vem som ska ta mittläget.

Ett lurigt ställe är när man kommer nedför Västbovägen och ska ner i tunneln under järnvägen. Det gäller att tvärbromsa och svänga och hålla tummarna samtidigt och vara glad om man slipper mötande.

Varför inte ta bort stenkanten helt och hållet och bara ha en tvärgående räfflad yta?

Kommentarer
Postat av: Ann-Britt

Håller med dig, har tänkt detsamma.

2011-11-04 @ 19:45:53
Postat av: Anonym

Håller helt med dig, men jag tycker det är rent farligt.Kör jag rullstol och en lite ostadig som håller i så, snubblar hon på den höga kanten. Samma sak är det för barnvagnsförare.Ulla

2011-11-08 @ 02:48:47
Postat av: Berit

Ann-Britt: Det är tydligt att ingen har tänkt på cyklisterna och hur vi tar oss fram.



Ulla: Det är ju riktigt allvarligt. Vad kan man göra åt detta?

2011-11-08 @ 12:59:50
Postat av: Ulla

Kanske vädja till "påhittarna" att de inte förstör de övergångställen som finns kvar.

2011-11-14 @ 22:25:50
Postat av: Frida Fälth

Kan hålla med er, har själv cyklat och mött andra cyklister vid övergångsställen som den på bilden. Efter ett samtal med Lars Arkestedt som jobbar med tillgänglighetsfrågor i kommunen förstår jag att räfflad yta inte räcker för att blinda ska få en säker övergång.



Sen kan jag personligen tycka att om man är så ostadig så man snubblar över en trottoarkant varje gång så ska man allt skaffa sig ett hjälpmedel. Sen bör inte kanten var allt för hög. Om jag inte missminner mig så räcker en 0,5 cm hög kant men jag är INTE säker.



Tack för en trevlig blogg.



/Frida



2011-12-04 @ 16:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0