Värnamodagarna på stenåldern



Flera gånger har jag passerat den här skylten vid Silkesvägen i Hornaryd. Läst "Skålgropar" och undrat vad det egentligen är för ett fornminne.

En dag parkerade jag cykeln och gick i pilens riktning.



Det är bakom den här skylten som fornminnet finns.



Skålgropar som kan vara ända från stenåldern, står det. Sju runda gropar som knackats in i stenen. I groparna offrade man, jag vet inte vad. Inte heller skyltförfattaren vet. Troligen och kan ha, står det. Jag undrar hur man vet detta? Och att de smordes in med fett eller blod - hur upptäcktes det?



Jag kände med fingrarna - som man rekommenderas - men kände bara några vanliga stenskrovligheter.



Det växte blåsippor i mossan och det var ju fint.



Kan det en gång i tiden ha stått folk här och hackat hål i stenen, smort in hålen med blod och offrat? Dansat kring graniten i bara pälskjolen och med djurhornsmössa på huvudet?

I alla fall var det tydligen en svår bildgåta den här gången!



Kommentarer
Postat av: Johnny

Vad roligt. Du borde offra nåt i nån av groparna.

2010-11-28 @ 22:17:37
URL: http://stationsvakt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0