Tonårston från Värnamo Konfektion

 

På 1960-talet fanns tidningen "Tonårston" som gavs ut av företaget Värnamo Konfektion med direktör Karl-Gustaf Danås i spetsen.

För att få veta lite mer om klädtillverkaren sökte jag på internet efter information. Jag fick bl a veta, att Östen Warnerbring 1962 spelat in en reklamlåt för Värnamo Konfektion och - hör och häpna - baksidan på singeln var en låt med Beatles, "I Found A New Baby". Vad skulle man inte ge för den skivan idag?

Mycket mer vet jag inte om klädtillverkaren, mer än att lokalerna fanns på Jönköpingsvägen och att de gav ut den tidning som jag hade turen att hitta på en loppis. Kanske läsekretsen av denna blogg har upplysningar?

Tidningen är riktad till ungdomliga läsare och innehåller reklam från företag som Gyllene Gripen (skor) och Club 33 (charterresor).

Dessutom kan man läsa i mitt nr 1 från 1963 modereportage från Paris, restips samt en brevlåda, där en "Birgitta" svarar på frågor från läsekretsen.

Till denna brevlåda återkommer jag i ett annat inlägg!

 

 

Se så snyggt klädd man kan vara på teparty, med kläder från Värnamo Konfektion!


Kommentarer
Postat av: Tom Eklund

Hej.



Du är fel på låten med Beatles, det var " Ain´t She Sweet ".



Inspelningen gjordes i en studio i Hamburg efter att Beatles kompat Tony Sheridan till 4 låtar.



Reklam skivan finns i 2 varianter, svart vinyl och röd vinyl.



Är Du intresserad av dessa skivorna och har pengar nog till det så hör av dej.



M.V.H.



Tom Eklund



2011-03-08 @ 15:13:35
Postat av: Värnamobloggen

Tom Eklund:

Nu är jag ingen samlare av Värnamo Konfektionprylar, men hoppas att du har glädje av skivan!



Uppgiften hittade jag här:

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article136968/En-skaning-med-djup.html



Jag tror att det gavs ut flera reklamskivor från VK, bl a fanns det en skiva med Tages på Tradera nyss.

2011-03-08 @ 22:34:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0