Kulturdag i Bredaryd



I augusti 1959 gick jag för första gången uppför trappan och in genom den gröna dörren. Jag skulle börja i första klass i småskolan i Bredaryd tillsammans med en skara för mig helt främmande barn. Många har jag förlorat kontakten med, medan jag fortfarande har kontakt med vissa. Någon till och med läser den här bloggen!

I dag är det inte längre skollokaler, utan används av konstnärer som har ateljéer i de gamla skolsalarna. En gång om året är det Kulturdagen i Bredaryd och då får man tillfälle att se vad hyresgästerna här arbetar med.

En konstnär som verkade i Bredaryd fram till 1970, då han avled vid 90 års ålder, var Enock Lindén. För bredarydsbor var han igenkänd som mannen med golfbyxor som varje söndag satt på sin speciella plats i kyrkan. Han bodde tillsammans med sin syster på gården Jonsbo, även kallad Högen.



Han målade både i olja och akvarell. Många motiv är hämtade från Annebergssjön. Kulturföreningen hade arrangerat en utställning med ett tjugotal verk av Enock Lindén.





Den undre tavlan är målad 1918 när han bodde i USA.

Och Bredaryd - det är väl nästan Värnamo?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0