Storgatan 72 i Värnamo



När man steg in på gården hade man äppelträden till vänster, med krusbärs- och vinbärsbuskarna intill. Längst bort i trädgården fanns verkstaden, där förre radiohandlare Mattsson brukade hålla till bland diverse verktyg och reservdelar. Hans hushållerska, fröken Karlsson, erbjöd mig att plocka så mycket bär och frukt jag ville. Jag bodde på övervåningen där ytterligare en lägenhet hyrdes ut av husägaren Mattsson.




Det var en idyll, med snickarglädje på varandan, knarrande golv och enbart kallvatten. En enda toalett fanns i huset, och varken badrum eller dusch. För min del utnyttjade jag kompisar, sporthallen och värmde vatten i spisen och hällde i baljor. Hur det äldre paret på bottenvåningen gjorde med tvätt och hygien vet jag inte. Varje månadsskifte när jag betalade hyran blev jag inbjuden på kaffe i finrummet, där det var dukat med vit duk och finporslinet. Herr Mattsson och jag drack ett glas portvin och fröken Karlsson serverade.




Det fanns flera trähus utmed den här delen av Storgatan då, 1975. Mittemot där jag bodde låg Hotell Pilagården och båda husen är rivna sedan länge, liksom det som låg i en stor trädgård längst ut mot Lagastigen.






Från mitt köksfönster såg man bort mot Gästis, huset till höger i fönstret befann sig ungefär där jag idag stod och tog bilden här under.



"Mitt" hus låg där den bortre halvan av den här huslängan nu finns.

Kommentarer
Postat av: hej och hopp

Intressant!

2009-03-31 @ 10:01:11
Postat av: Birgitta

Har du bott på Storgatan 72?

2009-04-02 @ 22:29:36
Postat av: Bloggarberta

hej och hopp: Tack!



Birgitta: Ja, och ytterligare nio ställen i Värnamo. Jag kanske ska skriva om dem också?

2009-04-02 @ 23:41:11
Postat av: Josephine i Bryssel

ack ja... varför ska alltid gamla hus rivas...



Jag tog reda en del historia om huset där jag bodde i Borås som låg intill motorvägen på en kvarglömd gatstump fortfarande numrerat nr. 7. I början av Tårpilsgatan (nr 1-5 borta sedan länge) fanns två stora trähus vilka jag hittade fotografier på i biblioteket. De husen skulle idag klassas som kulturarv, men då på 60-talet(?) ansågs de vara i så dåligt skick att de revs.



Denna veckan (kan inte säga exakt när) kommer en liknande blogg om en urgammal (sen 1600-talet) "gård" i utkanten av Bryssel som jag och Patrick upptäckte på promenad i Torsdags.

2009-04-04 @ 10:52:44
URL: http://giraffen197.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0