Ungdomligt

Men fatta. Att man är för gammal, typ. Mossig. Bloggar. Som om hon vore ung. Ska inte tanter. Virka. Och knyppla.

Ungdom är det som gäller. Jag läste i VN Fredag i går. Krönikören Linus Wennblom berättar att han ska sluta. Han har blivit rosad av medelålders kvinnor. "Så kan det gå när man försöker skriva för folk under 30 år", skriver han. Hoppsan! Här har jag suttit och läst en gratistidning riktad till ungdomar och unga vuxna, jag som är 55. Inte fattat. Lite ungdomsinriktning brukar det vara på fredagsbilagor. Man ska ut. Festa. Ladda ner. Men en gratistidning som kommer ut i Värnamo läses av alla åldrar. För att inte tala om ordinarie bladet. Det läses i stugorna. Från pärm till pärm. Av mig också.

Men ungdom is the shit, som man säger. Om man inte är politiker, förstås. Då blir man omskriven vad man än gör - fastnar i en hiss t ex. Hade det varit jag hade det säkert stått "äldre dam".

Härom dagen kunde man läsa om en ungdom som bloggat elakt om en lärare. Nu kommer VN att kontra med att det finns de som bloggar om annat än mode, utseende och helgens fester, tänkte jag. Men inte då. Kan det bero på detta inlägget?

Kommentarer
Postat av: Grannen

Men det är väl bra att de satsar på ungdomen?

2009-01-31 @ 17:36:04
Postat av: TompaG

Bra skrivet. Det är alldeles för mycket fokus på ålder. Finns väl ingen anledning att tro att ett visst intresse eller innehåll bara skulle intressera eb viss åldersgrupp, eller...

2009-01-31 @ 18:13:21
Postat av: Lena

Håller med TompaG, man fokuserar rent för mycket på ålder. Själv har jag alltid varit intresserad av handarbete i alla former, både när jag var 16-år och nu vid 55-år, men på ngt sätt så förknippas handarbete med gamla tanter. Intressen man har styrs väl inte av åldern, eller hur?

2009-02-03 @ 11:39:34
Postat av: Andreas Johansson

VN satsar på ungdom? Ni menar de som år 2008 inte ens har en nätupplaga? Som fortfarande kör bred-format på sina tidningar?



Så fort finnveden.nu kom gick jag över till dem, men jag kanske är just den ungdomen de försöker nå ....

2009-02-04 @ 10:51:58
URL: http://cynatic.org
Postat av: Bloggarberta

Grannen: Visst är det det.



TompaG: Tack! Du har så rätt, men tyvärr verkar det som om många tror att det är ungdomar som handlar mest och rör sig mest där det händer saker. Men se på 40-talistgenerationen - där finns det medel för konsumtion. Och vilka är kulturbärarna - jo tanterna!



Lena: Många ungdomar stickar ju nu, och upptäcker med förvåning att vi gamlingar kan en hel del om det...



Andreas Johansson: Jag syftade på gratistidningen som kommer på fredagar. Men det är inget större fel på VN, de har säkert sitt att kämpa med. Finnveden känns fortfarande mer som annonsblad än redaktionell tidning. Eller är prenumerationsutgåvan annorlunda?

2009-02-04 @ 18:42:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0