Konstrunda

På många håll är det konstrundor nu i påskhelgen. Dock inte i Värnamo, av naturliga skäl. Det här är ju inte Österlen, precis. Däremot var det Designers Saturday här i stan nyss. Värnamo är ju designstaden, med företag som Bruno Mathsson, Källemo och Kateha.

Det var ett fint arrangemang som drog massor av folk. Inte bara stadsbor, utan folk reste långa vägar för att bl a titta på Designhotellet och deras nyinredda femtiotalsrum.



Möblerna är tidstypiska, dock bodde jag aldrig på hotell på 1950-talet, så jag kan inte uttala mig om ifall detta var  ett typiskt rum på Stadt. En kul detalj är tv:n - det är en gammal apparat med ny teknik invändigt! Men tv hade de säkerligen inte på rummen då. Den eftergiften måste man ju göra nu, för det här rummet hyrs ut precis på vanligt sätt. Jag tror inte heller att nattduksborden var sådana, men oavsett det är de jättesnygga och skulle gärna få finnas hemma hos mig!

Smålands konstarkiv hade utställningen "Inte bara Lamino". Stolen Lamino, som utsåg till århundradets möbel 1999 av tidningen Sköna Hems läsare - är formgiven av Yngve Ekström. Utställningen pågår fortfarande!

image11

image12

Boken, som hans dotter Britta-Lena Ekström har skrivit, är intressant och med många fina bilder från hans produktion.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0