Jag mötte två kameler bakom Flanaden

Jag mötte två kameler på väg till skäddaren. Det var inte säckvävskamelerna som före trettonhelgen är på väg hit:



Detta är krubban utanför kyrkan i Värnamo, där herdarna vaktar sin hjord. Eller om det är stallet i Betlehem - det är det nog, för hit kommer så småningom Josef och den höggravida Maria. Man kan se dem förflytta sig utmed Storgatan med pauser utanför Åhléns, Lilla Krogen och Stigs konditori. På julafton är de framme och på juldagen är Jesusbarnet med. Sen är det dags för De Tre Vise Männen som tillsammans med kamelerna kommer samma väg. Man kan se gruppen under flera dagar och det är ett under lika stort som något annat att kamelerna inte går samma väg som julbocken i Gävle (som fortfarande står kvar) brukar. Nej, det var två riktiga kameler som var på väg till ett julspel som just nu framförs i ett riktigt rejält ösregn på Storgatsbacken.

En äkta bloggare har alltid med sig kameran, så jag erkänner min falskhet och kan inte visa bild på dem. Men alla vet väl hur en kamel ser ut? Två pucklar. I stället cyklade jag vidare hem med mina julstjärnor, som jag just nu smällt i mig efter frukosten.



När det är jul ska man använda finaste pärlemorservisen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0