Åminne Bruk

"Jag älskar Värnamo", skrev Thomas Lundh på Värnamo Nyheter idag i sin recension av Värnamodagarna. "På riktigt."

Där är vi ense, herr Lundh och jag. En gång blev jag väldigt förtjust i honom. Det var för länge sedan när han gjorde en serie reportage om byggnader i Värnamo som var värda att uppmärksammas. Mycket intressanta artiklar med bilder på t ex Stadshotellet, numera Designhotellet, det huset på Malmövägen som inrymmer Nicos tvätteri och mycket annat. Han skrev om arkitektur, visade på detaljer som man inte hade upptäckt förut. Fick se snygga trappräcken mm. Senare gav VN ut ett särtryck med dessa artiklar. Jag skrev till honom och tackade, sådant gillar jag att läsa om. Det har han nog glömt.

Men det var inte om Thomas Lundh jag skulle blogga idag, utan om Åminne. Värnamobloggen pustade ut efter Värnamodagarna med att gå på Masugnens dag. Det är ett årligt arrangemang, i år under Kulturstafettens hatt. Kulturstafetten kommer jag att återkomma till i september.

Åminne Bruk är en samling gamla och snygga hus. Jag har en förkärlek för tegelbyggnader, gärna med patina. På bruket kan jag verkligen få mitt lystmäte. Klicka på bilderna för att förstora dem!



Allt gammalt är bevarat och står kvar som om det var nyss de sista arbetarna lämnade bruket. Den som inte varit där bör göra en rundvandring vid tillfälle för att ta del av dels skönheten i byggnaderna med också av Värnamobygdens historia.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0