Tre älgar på den fjärde

Det började med lunch i torsdags. Mina jobbarkompisar och jag köade i solskenet tillsammans med halva stan för att få äta lunch på Flanaden. Vi valde wokad älg, eller älgkebab. Pitabröd fyllt med sallad och wokade älgstrimlor. Ingen wokpanna man har hemma precis - i den här borde en hel älgkalv få plats.



Nummer två åt jag i torsdags natt, efter blueskvällen på Harrys. Perfekt nattamat. Man kände hur norrlandsskogarna bredde ut sig och man började säga "jo" på inandning.

Trean satt bra i fredags kväll tillsammans med öl och trubadur i mattältet. Skulle det nu bli ytterligare en till lunch idag? Ska man inte passa på att vidga vyerna lite, när det nu är matkulturellt torg på Värnamodagarna? Jo, det fick bli indiskt.



Jag valde nan-bröd med kyckling - det typiska indiska brödet med sallad, kryddstarka kycklingbitar och dressing. Så snyggt han gräddade brödet i ugnen och så gott det smakade!



Hej på er, jag vet att ni kommer att läsa bloggen med sonens hjälp!

Det kommer de här grabbarna också att göra. Gatukrögarna som har skapat ett nytt recept i Värnamo! En cross-over-rätt mellan en skåning och en norrbottning:



Man går till Balders (mannen till höger) och får ett bröd med sallad och dressing, betalar och går vidare till Franssons fisk (mannen till vänster) och får en stekt sill därtill. Men jag som smålänning som är uppfödd på saltsill och krösamos vill passa på med det mer exklusiva norrländska.



Om jag nu inte hade ätit lunch så sent, och dessutom råkat gå förbi munkståndet (heter det så?), så hade det blivit älg till kvällsmat. Kanske jag kan köpa en och värma på i morgon?



Munkarna går i alla fall bra att värma i micron. Puh, det får bli sallad hela nästa vecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0