Snöskottning




Stackars stackars alla som bor vid en grusväg. Eller måste ta sig fram på grusvägar emellanåt. De går nämligen inte att skotta. Det fick jag veta idag av Värnamo kommun.

Jag cyklar och går till jobbet (och överallt annars inom stan) året om i alla väder. Det är bara att klä sig och kämpa på. Fast på vintern är det ibland inte så lätt att bita ihop och streta på. En sträcka som jag cyklar två gånger om dagen brukar kännas bortglömd när det gäller snöskottning, så jag skickade ett mail till ansvarig på kommunen och påpekade att den där biten gc-väg verkar bli bortglömd efter varje snöfall. Men så är det inte alls, fick jag veta.

Eftersom sträckan inte är asfalterad, så går den inte att skotta. Jo, möjligen om marken är hårdfrusen under snön. Det är den inte nu, sa han. Det var vänligt att ringa upp mig och förklara saken och jag får finna mig i att pulsa vidare.

På vägen hem i kväll tänkte jag på alla byvägar där de stackars byborna pulsar fram utan att se var vägen går och på alla bilar som förstås kör fast. För det går ju inte att ploga grusvägar.

Men nu börjar det bli mildare och snön smälter väl bort till jul. Då kan alla stackars landsbygdsbor äntligen ta sig in till stan igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0