Folkets Park

Folkets Park är väl inte så rock´n roll numera - men i kväll kommer en så pass stor kändis som Karl Martindahl dit och spelar Beatleslåtar. Hoppas det kommer folk, själv kommer jag att sitta hemma och sörja att min semester tog slut. Plocka in stolsdynorna från balkongen, dricka ur den sista slatten ur vindunken, se efter var kläderna som inte är shorts och linne finns.

Det borde ha varit något mer i parken i kväll. En restaurang som flyttar upp sin grillbuffé, karaoke i serveringshuset, en gammaldags parkstämning med pilkastning, chokladhjul och korv med bröd. Men värnamoborna orkar kanske inte gå uppför viadukten?



Jag gick en nostalgirunda i parken härom dagen. Mindes kön för att köpa entrébiljett här vid grindarna, dans till alla stora orkestrar som Sven-Ingvars, Sten & Stanley osv.



Där stod man som nykläckt konfirmand med sin ljusblå kappa och vita skor och hade äntligen lov att åka på dans. Folkanbussen tog en både dit och hem och det var både spännande och obehagligt med busarna längst bak i bussen. I pausen var det uppträde, här har jag sett såväl Michael Landon som Lill-Babs och Malmstenstruppen.



Det fanns en dansbana till, som nu är riven. Den stod bakom den gula kiosken och motsvarade Pelarsalen i Folkets Hus, alltså lite poppigare och ungdomligare stuk.



Jag tror aldrig att jag satt i serveringen - vem hann väl med det när man hade sina intressen att bevaka?



När jag gick runt där var det en teaterföreställning av och med och för pensionärer, så det var inte bara minigolfspelare och klottrare i parken.

Jag önskar att parken rustas upp, att byggnaderna bevaras, men det är förstås en kostnads- och intressefråga. Det är fint att sitta där vid fontänen!





Ja, den här skulpturen finns i Folkets Park. Passa på att se den så länge den finns kvar!

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Japp, man önskar sig att det hela kunde rustas upp, användas till något. Är städerna kanske för små för att klara att få användning av sina parker. Man kanske tycker man har närmare till annan rekreation så man inte behöver gå i parker. I storstäder är ju snarare problemet att parkerna slits ned. Även om de inte ligger särskilt centralt, det gjorde ju inte folkparkerna i allmänhet. Till Liseberg i Göteborg går ju göteborgare bara för att spankulera omkring och gilla läget så att säga. Och så jäkla vackert är det ju inte.

2008-09-07 @ 21:35:23
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Värnamobloggerskan

Det handlar också om det ideella arbetet. Det är svårt att få folk till föreningslivet och att ställa upp där med gratis arbete. Då blir det i stället en prioriteringsfråga för kommunen som tittar åt andra håll.

2008-09-08 @ 22:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0