Den försvunna älgkebaben



Så är Värnamodagarna över för den här gången. Måste erkänna att jag inte deltagit sådär jättemycket, men så är inte heller jag målgruppen. Vad gäller mål så var vi väl alla välkomna till matvagnarna. Det är många fler än jag som ser fram emot särskilt älgkebaben. Jag minns första året - vilken matupplevelse! Ett kebabbröd rikligt fyllt med kött, sallad och dressing. Det var något med kryddningen som gjorde att det blev älgkebab både till lunch och kvällsmat.

Året därefter stod vi i älgkön igen och åt lyckligt, utom på lördagskvällen. Gissa besvikelsen när matvagnen bara var borta när man kom där, hungrig och sugen på denna delikatess! Älgköttet hade tagit slut, fick man veta av folk omkring. Och utan kött ingen kebab, det säger sig självt.

Så blev det årets festival, älgkebabvagnen på plats och röken från wokpannan förde fram ljuvliga dofter. Utom på lördagskvällen. Vagnen borta. I stället låg det ett plastskynke på marken med texten att "älgköttet har tagit slut". Lite dålig planering, tänkte jag. Drog de inte lärdom av förra året? De reser väl runt och kränger sin mat året om?

Jo, det är just vad de gör. Tanken jag fick att de hade dragit vidare till en annan festival visade sig vara sann.

Just nu står de inte och stampar och är förtvivlade över att köttet är slut och de missade lördagens försäljning i Värnamo. Nej, de befinner sig här, på Skånska Jakt- och Fiskemässan i Bosjökloster. Inte alls konstigt att Balders Inn Wookad Älg vill vara med där. Säkert bra försäljning och deras profil passar utmärkt in på den här mässan. Jag unnar dem all försäljning.

Men påstå inte att köttet tog slut i Värnamo. Säg i stället att försäljning sker till och med fredag, så vet man det.

För att ytterligare sura lite över älgkebaben, så var det betydligt mindre med kött i brödet i år. Riktigt snålt. Samma sak i Bosjökloster har jag fått höra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0