När vi gick på realskolan i Värnamo

Sitter jag hemma så kommer jag inte på något att blogga om. Men går jag ut på stan med kameran i fickan rinner idéerna till i en strid ström. I dag kom jag att tänka på min realskoletid när jag gick förbi Apladalsskolan. Den hette en gång i tiden Värnamo Högre Allmäna Läroverk (HAL) och byggnaderna härbärgerade både realskola och gymnasium.



Nu byggs Apladalsskolan om. Så här ser det ut idag sett från baksidan. Det var en vy vi sällan såg när vi gick där i mitten av 1960-talet. Så långt ifrån skolan begav man sig sällan, om det inte gällde smygrökning. Och bort mot Apladalen gick bara de värnamobor som skulle hem och äta på middagsrasten.



Ett par gånger i veckan hade vi gymnastik i Sporthallen. Mest hade vi lektioner i A- och B-byggnaderna, men även i C och D. Vilket släpande det var på den tunga väskan! Inte hade vi skåp då, som eleverna har nu.



I C-byggnaden hade vi matte.



I D-byggnaden hade vi syslöjd, på övervåningen. Det var två lektionssalar där de duktiga satt i det första rummet och fick beröm av slöjdläraren. Eftersom vi var många i klassen fick inte alla rum där utan några fick sitta i det inre rummet där det var mycket mer fniss och prat. Jag lyckades fnissa ihop en bebisklänning i bardotrutigt tyg som jag fortfarande har kvar.

Vi hade heller inte skolbespisning. Inte ens ett rum att sitta i och äta våra medhavda smörgåsar. Eller fanns det någon källarskrubb för de som inte gjorde som vi - gick till Sporthallens cafeteria och köpte ett litet glas gul saft?

Ibland var mackorna inte något vidare. Torrt bröd med ost. Dem kunde man inte komma hem med igen i väskan.




Hade jag lyckats skrapa ihop så mycket pengar att det räckte till en matkupong på Mjölkbaren så var det bra, och då blev änderna i Lagan matade med smörgåsarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0