Kall marknadsdag i Värnamo

På min gata i stan är det idag skottat och fint. Det var en fröjd att gå ut och gå - kanske gjorde solskenet sitt till också.

Det var marknad, lönelördag och långöppet i affärerna. Trångt i skoaffärerna, på Apoteket och på fiken. Folk behöver ha varmt om fötterna nu. Expediten som hjälpte mig skakade på huvudet åt de tunna modestövlarna med hög klack som unga damer halkar omkring i. Det är inget för en dag som denna, med åtta minusgrader och mycket snö.

På Apoteket hade de också hög servicenivå och svarade på allehanda frågor kring diarré, nagelsvamp och hosta. Man får veta mycket bara genom att stå stilla och välja vitaminer.

Pelikanen hade fullsatt, så jag köpte med mig saffransbullar hem i stället.



Här står marsipangrisarna på kö i väntan på julen.

Värre hade bockarna det där ute tillsammans med marknadsknallarna. Stå knavelhänt och sälja gräddbullar och handarbeten var säkert ingen höjdare idag.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0