Lunch på Mejjan

I Värnamo vimlar det av lunchrestauranger. Man kan välja på allt mellan mikrougnsvärmd mat i second hand-miljö till högklassisk husmanskost på vita dukar.

Det senaste tillskottet i restaurangfloran är Mejjan. I gamla mejeriet, där som det varit nöjesställe i flera omgångar, finns nu ett prydligt luncmatställe.



Hur det är med kvällsnöjet och utskänkningstillståndet vet jag inget om. Men lunchrestaurangen har efter ett par besök blivit en favorit.



Inredningen - som till stor del känns igen från tidigare Mejeriet - är fräsch och man kan välja mellan att sitta nära buffébordet eller mera avskilt.

Varje dag serveras en soppa som förrätt, tillsammans med en salladsbuffé. Varmrätten får man serverad vid bordet och härom dagen fanns det fläskytterfilé och lax som alternativ tillsammans med en pastarätt. Dessutom finns alltid bakad potatis med räkröra att välja på.



Soppan var en sparris- och majssoppa, krämig och god. Till varmrätt valde jag fläskytterfilén, som serverades med sås och stekt potatis.



Såsen var tack och lov inte den tjocka gräddsås, som serveras på många lunchställen, utan en lätt och ändå fyllig skysås. Köttet var mört och välkryddat. Enligt bordssällskapet höll även fisken hög klass.



Till maten serverades äppeljuice i kanna och stilla vatten i en snygg flaska, vilket stod på alla bord.

Priset för denna utmärkta lunch var 79 kr. För det fick man även trevlig servering.






Kommentarer
Postat av: Tanja

Hej,
Stilla vattnet som är i flaskan, vet du möjligtvis om det är Stillas egna flaska eller om det är hotellets? Jag tycker att den är jättefin och skulle mer än gärna vilja ha en sådan!!

Svar: Jag har ingen aning. Såg samma flaska på en annan restaurang nyss.
På min gata i stan/Värnamobloggen

2013-05-27 @ 20:27:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0