Ödehus i Värnamo



Jag böjer mitt huvud av vördnad, för mannen som gjort en hemsida som bland annat handlar om övergivna platser. Denne "Jasifil" tipsade om sin hemsida via en kommentar på ett inlägg här.

Är du intresserad av Värnamo, värnamohistoria, bedagade byggnader eller bara av fantastiskt vackra foton - ta en stund och bläddra dig igenom bilderna från t ex "Ödehus i Värnamo", "Ödegård Värnamo" (vars rivning jag har beskådat på avstånd) och "Filadelfiakyrkan". Jag är helt lyrisk, inte bara av bilderna, utan av bakgrundstexterna till varje plats och byggnad, och hela idén. Den är inte unik, Jan Jörnmark med boken "Övergivna platser" har blivit välkänd och omtalad.

Men Jasifils hemsida är ju Värnamo! Byggnader vi har gått förbi, besökt eller bara önskat att titta in i, som godsmagasinet vid järnvägen.

På min önskelista står pumphuset, kaplansbostaden och fler bilder från kvarteret Duvan, innan det rivs.


Kommentarer
Postat av: Janne

Hej igen!

Tack för din fina pr :)

Jag har förresten även varit inne och fotat i huset bakom gamla fillan i kv Duvan. Det rivs antagligen också så småningom. Har dock inte fixat bilderna än. Jag har tyvärr dåligt med information om huset. Vet bara att radio Duvan har huserat där. Du kanske sitter inne med lite info?



Tycker det är kul att kolla in din blogg eftersom vi tycks dela samma intresse.



/Janne

2009-11-27 @ 00:06:22
URL: http://www.jasifil.se
Postat av: Bloggarberta

Tack så mycket! Du är verkligen värd pr!

Tyvärr vet jag inget om Duvan-huset. Men vaktmästaren där kanske?

Ett tips är några byggnader i Vittaryd, jag mailar mer info.

2009-11-27 @ 09:24:27
Postat av: Janne

Hej igen!

Det vore kul med info om nya platser att besöka. Jag besökte ett risigt ställe för ett tag sedan i Vittaryd som tidigare inrymde ett företag med namn Industribolaget Elmekano I.B.E. AB. Har ännu inte lagt upp några bilder därifrån.



mvh

/Janne

2009-11-29 @ 00:42:45
URL: http://www.jasifil.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0