Värnamobadet igen

Jag behöver hjälp med att tolka Värnamobadets öppettider. De är publicerade på Värnamo kommuns hemsida. Enligt uppgifterna är det under tiderna 13 juni-3 juli och  1-16 augusti öppet på söndagarna kl "10.00-15.00, 18.00-20.00". Det är således stängt kl 15.00 - 18.00. Läser jag rätt? Man kan inte komma dit en söndagseftermiddag kl 14 och tänka sig att stanna där ett par-tre timmar för då blir man utkörd. Hur många kommer till badet kl 18? Vad händer i badet under den stängda tiden, de tre eftermiddagstimmarna? Det är sex söndagar det handlar om. Jag begriper ingenting och hoppas att jag tolkar fel. För det är väl inte Simsällskapet som lägger beslag på bästa söndagseftermiddagstiden?



Skulle någon ansvarig från fritidsnämnden/VSS/Värnamo sjukhus till äventyrs läsa detta, så har jag några önskemål.

  • En trappa vid motionssimmet. Det fanns en där förut, men togs bort när det blåa täcket kom. Alla är inte viga nog för att häva sig upp på kanten eller dyka under repet.
  • Laga solstolarna. De är väldigt uppskattade, men slitna.
  • Sätt upp en hylla i duschrummet där man kan lägga ifrån sig glasögon, ställa flaskan med duschkräm etc.
  • Informera bättre om att man badar bastu utan baddräkt
  • Torka upp vatten och smuts i omklädningsrummet ett par gånger under dagen.
Vi ses i det blöta!

Kommentarer
Postat av: Karin Malmsten f d ansvarig Värnamobadet

Jag har tidigare varit ansvarig för Värnambadet för VSS.Dock ej i sommar. Därför kan jag svara på en del av frågorna ovan.

Trappan vid motionssimmet

2009-05-28 @ 13:10:10
Postat av: Karin Malmsten f d ansvarig Värnamobadet

vet inte vad som hände, men mitt inlägg avbröts och publicerades. Försöker igen.

Trappan: Valet är att ha på blå täcket för att skydda från skräp som blåser i bassängen och håller kvar värmen elelr att ha den extra trappan. Valet har blivit bassängtäcket. Detta därför att det är en trappa utmed hela långa bassänkanten som gör det enkelt att ta sig ner i bassängen. Det är mycket lätt och handikappanpassat. Dyka under repet behöver man inte om man går i från det grunda. Det går utmärkt att lyfta upp linan också.

Visst är de hopfällbara solstolarna slitna, men det finns också vanliga plaststolar. Det är för dyrt att laga solstolarna eftersom de som lånar dem inte ställer tillbaks dem och hanterar dem ovarsamt. Dessutom har vi ordnat några nya då och då som är i bättre skick. Men det är för dyrt att byta ut alla. VSS har inte råd som ideell förening.

Det är uppsatt hylla i damernas duschrum. Det har jag personligen sett till. Den finns vid spegeln sen ett par år tillbaks.Däremot är det inte lämpligt att sätta vid duscharna och göra hål i kaklet med tanke på vattenskador.

Bastu utan baddräkt, men det är väl självklart! Sen händer det ibland att små barn går in där och värmer sig för att de är i badet så länge så de börjar frysa. Det är väl inte så allvarligt?

Städning. Varje dag städas badet ordentligt minst en gång. Dessemellan beroende på hur mycket folk där är ska omklädningsrummen besökas av personalen flera gånger varje timma - det görs också. Det är en omöjlig uppgift i ett utomhusbad där alla har skor på sig nrä de passerar genom ommklädningsrummen att det inte blir smutsigt emellanåt. Missas det? Var snäll och säg till i kassan för vi är mycket måna om att det ska vara snyggt i oklädningsrummen.

Kul att du gilalr värnamobornas utebad! Välkommen i sommar!



2009-05-28 @ 13:20:11
Postat av: Bloggarberta

Karin Malmsten: Tack för ditt uttömmande svar, det uppskattar jag! Jag förstår att stolarna är en kostnadsfråga, som inte ska belastas VSS. De är väl en kvarleva från sjukhustiden. Kanske kommunen kunde bidra med en översyn av dem på idéverkstaden?

Förlusten av trappan får vi stå ut med; det är såklart viktigt med det skyddande täcket. Synd att man inte kan ha både och.

Hyllan i duschen har jag nog missat eftersom jag är halvblind utan glasögon.

Det är klart att man ska kunna värma sig i bastun också, men tyvärr dras det in skräp med kläderna och det är ett spring med godispåsar och öppen dörr. Fast jag har stått ut i 30 år, så jag gör det i fortsättningen också. Hellre lite stök i bastun än ingen alls!

Det är kanske alla vuxna ickebadare som drar in smutsen? Jag förstår att badvakterna har fullt upp och jag vill inte bli Gnällkärringen. Bara att man förstår att det finns äldre badare också.



Hoppas att det det blir en fin sommar vid badet!



(Fast svar på det där med tiderna fick jag inte...)

2009-05-28 @ 16:01:35
Postat av: Karin Malmsten f d ansvarig Värnamobadet

Nej solstolarna är VSS. Vi försöker investera lite allt eftersom. Tråkigt nog stjäls t ex de vita enkla plaststolarna några stycken varje sommar. Så vi har hittills satsat mest på det möblemanget.Fast vi låser dem med kedja och hänglås. Trist. Fast nu hyar vi börjat skriva VSS med svart tusch på dem sen några år för att göra dem midnre begärliga.

2009-05-29 @ 10:46:27
Postat av: Karin Malmsten f d ansvarig Värnamobadet

Tiderna har jag inte kollat upp MEN jag TROR att det är så här.

Det är INTE VSS som lagt beslag på de tiderna för träning för vi försöker undvika träning på söndagarna.

Nej, vad jag kan utläsa av hemsidan så är det inlagt simskoleundervisning. Visst är det viktigt med simkunnighet? Och då gäller det att ha attraktiva tider för små barn. Vuxna är väl mer kvällspigga? Sen är VSS smidiga och aldrig principryttare. Så skulle du vilja sitta på en solstol på gräsmattan vid kl. 15 någon av de sex söndagarna i sommar och kolla om det blir någon motionsbana över samtidigt som det är simskola, så löser det sig nog ska du se. Prata bara med badvakterna. Det är ju svårt att vara alla till lags, men vi är lyhörda för synpunkter. Och varför skulle vi slänga ut någon som sitter i en solstol kl 15? Nej, köp du dig en kopp kaffe i kiosken och ta det med knusende ro. Däremot så lär vi inte släppa in några nya badande efter kl 15 utan reserverar för simskolan. Det där löser sig med lite smidighet från oss alla ska du se.

2009-05-29 @ 10:52:06
Postat av: Bloggarberta

Karin Malmsten: Aha, då förstår jag! Såklart att simskolan ska ha plats. Det kommer att bli bra!

2009-05-29 @ 13:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0