Kaplansbostaden

Kaplansbostaden vid Prostsjön i Värnamo uppmärksammas idag i Värnamo Nyheter. Tack för det, Thomas Lundh! Han har en känsla för hus i Värnamo, vilket jag uppskattar. En dag när jag känner mig inspirerad ska jag leta upp hans utgåva från gissningsvis slutet av 1980-talet med artikelserien om intressant arkitektur i Värnamo. Jag blev så väldigt glad av de reportagen! Där skulle jag vilja se en uppföljning - "20 år senare".

När jag går runt sjön tittar jag lite extra på det fyrkantiga röda huset vid prostgården och undrar vad som ska hända med det. Med den nya gång- och cykelvägen kommer det att bli lätt att skapa opinion för ett bevarande av det som är vår gemensamma kulturhistoria.

Skärpning nu, Värnamo kommun och kyrkorådet, och se till att det här huset rustas upp!

Klicka på bilderna för att göra dem större.




Kommentarer
Postat av: Limpistol

Jag har bott i VMO hela mitt liv och har aldrig sett det här huset......MÄRKLIGT MÅSTE JAG SÄGA.... Men det är ju där bevisligen..

2009-04-17 @ 09:15:59
Postat av: Bloggarberta

Limpistol: Det har trätt fram nu ur gömslet sedan röjningen runt Prostsjön och den nya gångvägen. Jag tror flera säger som du!

2009-04-17 @ 20:21:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0